Att bo på landet

Tur vi äger en traktor, annars tror jag vi skulle bli kvar hemma tills det töar. När kan det tänkas bli? April?

Cornelia är fortfarande sjuk, även om det nu är hosta snarare än magsjuka. Vi har varit inne precis hela dagen. Tittat omväxlande på OS, Byggare Bob och Pippi Långstrump. Cornelia gillar de två senare bäst.

Just nu står Boxern i pausläge medan A lägger Cornelia. Time shift (paus alltså) är en väldigt bra uppfinning.

Nu hör jag A gå ut ur Cornelias rum däruppe, så snart är det melodifestivaldags igen.

Tji

Tji fick jag för att jag trodde att hon var i en tillväxtfas, min lilla tjej. Nu tror jag snarare att hon passade på att äta så att hon skulle orka med att bli sjuk: MAGSJUK. Attans. Stackaren!

Matmonster

När A hämtade Cornelia på dagis idag fick han följande information: Hon hade ätit bra, nämligen en och en halv pannkaka. Och sedan 3 skålar soppa på det. Herregud!

Sen kom de hem och A lagade falukorv och makaroner. Cornelia var hungrig, så hon smaskade i sig två skivor rå falukorv innan maten var klar och sen blev det tre skivor till när de var stekta. Makaroner till det.

Jag tror hon är i en tillväxtfas...

Imorgon blir det tidigt till dagis, för jag ska med morgontåget till Gävle. Tror det är sista resan, sen är det snart dags att börja på nya jobbet =)

Happy Valentine

En underbar dag är snart slut. Vi började dagen med långmys i soffan. Sen har vi har varit på badhuset där Cornelia röjde järnet som vanligt. Hon slocknade på vägen hem i bilen. Så klart. Det blev lite pulkaåkning senare, vi skottade av taket på carporten, Cornelia kastade snö och jag drog iväg på träning medan pappa A nattade Cornelia. När jag kom hem stod en tallrik mat och väntade på mig (tack älskling!), så jag vände ihop en kladdkaka till efterrätt.

Nu är jag uppe sent, klockan är över elva! Imorgon är min näst sista lediga måndag och jag vill inte gå och lägga mig riktigt än. När jag börjar på nya jobbet är det A som tar måndagarna. Imorrn ska jag njuta!

Men vem är hon?

Herregud, jag tittade mig i spegeln och det var någon som hade stoppat in en rugguggla på andra sidan glaset! Jag vet inte riktigt hur hon hamnade där, men jag tror hon försvinner snart: Jag har nämligen precis beställt massor med hårvård och hudvård från Lookfantastic. Måste fungera, för det blev dyrt. Oops.

Ni som fyllt 30 redan, tala INTE om för mig att det blir värre ;)

Bilder från semestern

Här kommer lite foton från vår underbara semester.

similan 8

Stranden på Similan Island nr 8.

similan island 8

Sanden är så vit att den vita handduken som Cornelia sitter på knappt syns

sötis

Sötaste strandbruden efter bad på ö nr 4

lekplats

Lekplatsen på hotellet. Det gick absolut inte att gå förbi där utan att Cornelia skulle in och leka.

tjej i sand

strand

fanta

På bästa lunchstället på stranden. Cornelia upptäckte att Fanta är gott.

villa med utsikt

Fanns lekgrejer även på stranden. Poppis tyckte Cornelia och sålde stenar och varmkorv

hopp i poolen

Hoppa från kanten gör damen gärna, oavsett om simringen sitter på eller inte.

pek

Cornelia pekar på farbror D och kompisen S som badar på White Sand Beach

white sand beach

badtjej

regn

Ösregn när vi hälsade på farbror D. Cornelia skulle absolut dansa i regnet.

orm

Cornelia klappar ormen. Munnen på den var tejpad, inte snällt mot ormen

sova i bärsele

Sötisen somnade i bärselen på flygplatsen när vi skulle åka hem. Enda gången vi använde bärselen på hela semestern, men då var den underbar att ha!

säkerhet

Det är viktigt med flygsäkerheten!

bad

Man vill ju tillbaka bums!

Dags för VAB

Liten dam har feber, så hon och jag har legat på soffan och tittat på TV hela eftermiddagen. Det har varit Pippi, Byggare Bob, I drömmarnas trädgård och Nalle Puh. Det enda som varit på någon längre stund är Pippi, det är verkligen en favorit. Byggare Bob är också kul, men vi har bara 8 minuter inspelat. Som spelas om och om igen...

Jag försökte med böcker också, men då blev min dotter tvärarg och sen jätteledsen. Feber som sagt. Fine. TV går det också.

Själv läser jag böcker. Plöjer de som står i bokhyllan och som jag ännu inte hunnit läsa. Läser också gammal kurslitteratur: Börjar nytt jobb i mitten av mars och måste fräscha upp kunskaperna. Det blir hemmadag även imorgon och troligen soffläge minst en dag till.

En massa ord

Jag möttes av den goaste lilla tjej idag när jag kom hem. Hon kom traskande till hallen med pyamasen halvt på, blöjan halvt av och en stor kram runt mammas hals. Underbart att mötas på det viset och det är fredag dessutom!

Det har hänt mycket med lilla damens språkförråd under semestern: Nu ordbajsas det så det står härliga till och det är långa haranger som vi ibland förstår hälften av. Riktigt kul är det! 4-ordsmeningar är det ofta och då brukar vi hänga med. När det blir längre än så har vi oftast ingen aning om vad hon försöker förmedla, men det verkar inte spela någon roll alls för Cornelia att mamma och pappa inte fattar. Hon kör bara vidare!

Nu står tjejen framför mig och grejar med böckerna. Pettson och Findus ska jag visst läsa nu.

Dag 12 - 16

Dag 12, torsdag:
Vi tog en lugn dag vid poolen och en hel del bus i lekparken på hotellet. Mötte upp A:s bror D och hans kompis S i Khao Lak på kvällen. De hade haft en helt annan start på sin semester: Mycket fart och en hel del party nere på Phuket.

Det var riktigt kul att umgås med grabbarna, även om vi tvingades erkänna att D var betydligt bättre på att pruta än vi.

Dag 13, fredag:
Testade beachen inne i Khao Lak, men vi saknade solstolar. Snacka om bekväm man blir! Det är dock väldigt skönt att ligga i solstol och slippa blöta handdukar med sand som klibbar fast överallt. Vi tog med oss D och S hem till vårt hotell på eftermiddagen och Cornelia fick visa sina färdigheter i poolen.

Bästa middagen under semestern blev det denna kväll. Vi hamnade på ett litet ställe vid hotellet som vi testat en kväll tidigare. Med D och S i sällskapet slog vi till på stort och beställde ett gäng förrätter också. Precis när vi fått in de första rätterna försvann elen. Cornelia tyckte det var spännande!

Det gick tydligen bra att laga mat ändå, så vi åt en mysig middag med massor med levande ljus. Strömmen kom tillbaka lagom tills notan kom in.

Dag 14, lördag:
D och S åkte på snorkeltur till Similan Island och vi lät Cornelia få en lugn dag hemma på hotellet för att vila och försöka bli av med förkylningen.

På eftermiddagen tog vi en tuk tuk och tänkte se vattenfall, polisbåt och marknad. Det visade sig när vi kom fram till vattenfallet att vi inte kunde åka hela vägen fram med bil eftersom de skulle stänga bommen precis. Alternativet var en promenad på en kilometer och sen tillbaka och det var inte en väg som lämnade sig för barnvagn. Det var dessutom alldeles för varmt för oss, så vi vände tillbaka. Synd, men vi fick se en massa på vägen.

Polisbåten var nästa stopp. Det är en båt som många sett på bilder från Tsunamikatastrofen. Den låg utanför Khao Lak när vågen kom och spolades upp nästan 2 km på land. När man ser den förstår man att vågen kom med helt ofattbar kraft. I övrigt är annars staden med omgivningar återuppbyggd och det är svårt att tänka sig hur det såg ut efter vågen.

Vi fortsatte med en tur på marknaden där det handlades lite smått och gott. Sen som vanligt middag då vi mötte upp D och S.

Dag 15, söndag:
Vi tog med D och S till White Sand Beach och njöt av den underbara stranden, massage och god mat vid strandrestaurangen. Sista dagen på semestern och vi försökte även få lite solbränna innan hemresan.

Kvällen tillbringades med mycket prutande och det måste ha gått ganska bra eftersom vi inte gjorde av med alla pengarna. Cornelia har nu shorts, T-shirts, klänningar och skor så det räcker ett tag framöver. Synd bara att det inte är dags att plocka fram shortsen hemma i Sverige ännu.

Roligaste middagen under semestern blev det. Vi hamnade på en restaurang där alla andra gäster verkade viska sig igenom maten. Själva var vi fyra glada semesterfirarare ihop med en tokglad liten tjej som höll låda för oss allihop. När servitrisen kom och tog beställningen så tittade Cornelia på henne och sa befallande "Hämta!". Herregud, vi skrattade så vi grät. Tur ibland att de flesta thailändare inte kan svenska.

Dag 16, måndag:
Dags att åka hem.

Jag började dagen med en promenad på stranden. Så fantastiskt bra start på dagen. Plockade lite snäckor till Cornelia och kände verkligen att vi haft en underbar semester.

Sen var det till sist dags att låta hotellpersonalen hämta våra väskor och sätta oss i bussen som skulle ta oss till flygplatsen. Cornelia pratade i stort sett oavbrutet hela vägen från hotellet till flygplatsen. Sen var det bara att checka in, kliva på planet, mellanlanda i Sharjah och sen var vi på svensk mark igen. Cornelia klarade även hemresan väldigt bra, skönt det.

Vi kom hem och tittade på all snö, klev in i huset och upptäckte att A:s pappa varit och fixat stoppet i köksavloppet. Underbara människa! Sen stupade och och Cornelia i säng, medan A sorterade post och väntade på att en stor kaffe och en Red Bull skulle gå ur kroppen så att tröttheten kunde ta över. Gissa om sängen ändå var efterlängtad!